Zes argumenten voor het functioneringsgesprek

Gelezen op HR Base 4.12.2012:

Functioneringsgesprek-300x199Kent u het ‘snap dat dan’-syndroom? Dat is een kwaaltje waar veel leidinggevenden in bedrijven aan lijden. Zij gaan er vanuit dat medewerkers zelf wel weten wat er van hen wordt verwacht en hoe zij moeten functioneren. Helaas is dat niet zo. Uit een recent onderzoek blijkt dat 95% van de leidinggevenden denkt inzicht te hebben in de kwaliteiten van medewerkers. Terwijl bijna een kwart van de medewerkers vindt dat dit inzicht bij de leidinggevenden volstrekt ontbreekt. De cijfers mag u meteen weer vergeten. Waar het om gaat, is dat er nogal wat misverstanden leven over wederzijdse verwachtingen. Dat komt omdat er te weinig goede gesprekken worden gevoerd. Door op van tevoren afgesproken momenten helder te zijn over de onredelijkheid van verwachtingen en plannen en of die aansluiten op de realiteit, komen leidinggevende en medewerker er weer achter wat zij aan elkaar hebben.

Zes redenen om periodiek met medewerkers aan tafel te gaan:

  1. Resultaatgerichtheid bevorderen
  2. Duidelijkheid: wie, wat en wanneer
  3. Goed voor de motivatie
  4. Leren van ‘fouten’
  5. Afspraak is afspraak
  6. Feedback reduceert faalkosten

via Zes argumenten voor het functioneringsgesprek – HRbase – grootste HR netwerk van Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *