HR: antwoord voor bedrijven

Social Share Toolbar

antwoord voor bedrijvenAntwoord voor bedrijven is een overheidsservice, die bedrijven helpt bij het toegankelijk maken van regels, vergunningen en subsidies. Dat is ook wel nodig, want er is nogal wat geregeld in Nederland. Dat komt het best tot uiting als je vanuit het buitenland weer aanvliegt op Schiphol. De keurige, strakke tulpenvelden en afwateringskanalen zijn goed te zien vanuit de lucht. Alles lijkt geregeld in dit land. Zodra ergens een (geringe) afwijking is geconstateerd (vaak als het kalf al verdronken is…), wordt er een autoriteit op afgestuurd. Er komt een vakman, deskundige of een commissie, een rapport en vervolgens…… blijft alles zoals het was. Valt u dat ook op? Kijk maar eens naar dit korte filmpje:

Dit gedrag lijkt ingebakken in onze cultuur. In landen om ons heen is dit veel minder te zien. Nederland lijkt wel het straatje vóór de Europese tuin, dat steeds wordt schoon geveegd, maar ook steeds weer ondergesneeuwd raakt. Het is boeiend om te zien hoe de zogenaamde crisis in ons land wordt opgepakt. Er wordt fors ingestoken op bezuinigen, zodra er weer een negatieve raming is, raakt de politiek in paniek en worden de plannen bijgesteld. Let op: vaak gaat het om een half procent MINDER, of zelfs een half procent MINDER GROEI. Dit zijn niet de “antwoorden” die bedrijven willen horen, een stevige inzet op ontwikkeling (u hoort me niet zeggen op groei!) en meer vertrouwen in onze kracht. Dat is de boodschap.

En nu dan HR: het antwoord van HR op de huidige problemen is absoluut onvoldoende. Kom op dit moment niet aan met de boodschap dat er in 2025 een tekort aan talent gaat ontstaan, of met dure instrumenten. Help bedrijven NU, geef ze NU antwoorden en hulp waar ze op zitten te wachten! Voorkom dat je de expert wordt uit het filmpje: ga niet mee in de denktrant van je (interne) klant. Kom met oplossingen die hem of haar in “beweging” zetten. Wees een sparringpartner en blijf bouwen aan het fundament van een samenhangende HR keten. Dat zijn HR oplossingen die er toe doen. Ik zet in op de HR bijdrage aan de evolutie van de klantprocessen, de benodigde (HR, ICT) randvoorwaarden, praktische (gespreks) instrumenten en een goede match van vraag en aanbod. Dan komt het behoud van talent mee. Waar zet jij op in?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *